ارزیابی شیوع اختلالات سلامت روان دانش آموزان در دوره پسا کرونا متأثر از آموزش مجازی
کد مقاله : 1168-CNF
نویسندگان
مهرزاد یزدان پناه *
مدیر پژوهش سرای امام صادق آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی شیوع اختلالات سلامت روان دانش آموزان دختر متوسطه دوم در دوره پسا کرونا متأثر از آموزش مجازی صورت گرفته است. این پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس سلامت روان گلدنبرگ و هیلر و نمونه آماری شامل 62 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بویراحمد همچنین داده ها به روش میدانی مجازی در بستر وب جمع آوری شده است. واکاوی اطلاعات با آزمون آنالیز کوواریانس و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزار Excel بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مجازی در دوره شیوع کرونا بر سلامت روان دانش آموزان دختر اثر منفی معنی داری داشته است (p<001). شناخت توانایی ها، ضعف ها، احساسات، ارزش ها، مسئولیت ها، نیاز ها، آرزو ها و اهداف خود مهم ترین روش برای جلوگیری از بروز اختلالات روانی متأثر از فضای مجازی است. از این رو لازم است همه افراد، بخصوص نوجوانان که در مرحله حساس هویت یابی در زندگی هستند، همواره فرصتی را برای کاویدن در درون خود و شناخت خود واقعی شان فراهم آورند تا در مسیر صحیح که به سلامت و موفقیت آنها در زندگی می انجامد، گام بردارند. آموزش و فرهنگ سازی، آگاهی بخشی مدون و منظم و برگزاری کارگاههای تخصصی ویژه دانش آموزان، والدین و اولیای مدارس و تحقق سیستم تربیتی و توجه بیشتر به پرورش و مهارت آموزی در آموزش و پرورش جهت جلوگیری از آسیب های روحی و روانی فضای مجازی و پیشگیری از اعتیاد اینترنتی توصیه می شود.
کلیدواژه ها
آسیب های اجتماعی نوپدید، سلامت روانی، تحلیل کوواریانس، آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده