بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ابتدایی |
کد مقاله : 1166-CNF |
نویسندگان |
زاهده رحمانیان *1، معصومه فرهادی2 1گروه علوم انسانی، پردیس شهید ایزدپناه، دانشگاه فرهنگیان، یاسوج 2آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش، بویراحمد، کهگیلویه و بویراحمد، ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق بهمنظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان ابتدایی شهر دیشموک انجامگرفته است، مطالعه به روش توصیفی- مقطعی و علی-مقایسه ای (پس رویدادی) صورت گرفته است. جامعه آماری این مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر دیشموک در سال تحصیلی 401-1400 بوده که از طریق روش خوشهای نمونهای به حجم 224 نفر (114 پسر و 110 دختر) از آن موردبررسی قرارگرفتهاند. ابزار این پژوهش پرسشنامه راتر، فرم ویژه معلمان بوده که یافتههای آن از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون 2x و ضریب همبستگی) تجزیهوتحلیل گردیده است. یافتههای پژوهش: یافتههای تحقیق نشان داد که میزان کلی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر دیشموک 4 درصد است که از این میزان 6/3 درصد مربوط به دختران و 1/6 درصد نیز به پسران اختصاص داشته است. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین میزان شیوع اختلالات به ترتیب مربوط به اختلال کمبود توجه و بیش, افسردگی و اضطراب, رفتارهای ناسازگارانه و رفتارهای ضداجتماعی بوده است.. |
کلیدواژه ها |
شیوع، مشکلات رفتاری، دانش آموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده |