بررسی و اولویت بندی عـوامل مهم اُفت تحصیلی دانش آموزان طی آموزش مجازی با استفاده از ماتریس AHP و ارائه راهکارها |
کد مقاله : 1163-CNF |
نویسندگان |
مهرزاد یزدان پناه * مدیر پژوهش سرای امام صادق آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به منظور بررسی و اولویت بندی عـوامل مهم اُفت تحصیلی دانش آموزان طی آموزش مجازی با استفاده از سلسه مراتبی AHP و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری صورت گرفته است. این پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نمونه آماری آن 73 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهرستان بویراحمد بودند که به پرسشنامه آنلاین در فضای مجازی پاسخ دادند. واکاوی اطلاعات در نرم افزار SPSS21 و رسم نمودارها با نرم افزارExcel انجام شد. نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که 87/6 درصد دانش آموزان مدارس متوسطه بویراحمد تحت آموزش مجازی در دوره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا 2019 دارای اُفت تحصیلی بوده اند. عدم استفاده از روش های نوین یاددهی- یادگیری توسط معلمان، بنیه ضعیف دانش آموزان در دروس سال های قبل، کاهلی و بی انگیزگی دانش آموزان مهم ترین عوامل اثرگذار بر وقوع پیشامد آسیب اجتماعی نوپدید اُفت تحصیلی آموزش اینترنتی دانش آموزان مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان بویراحمد بوده است. برگزاری کارگاههای آموزشی برای ارتقای مهارت های اجتماعی معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها، تحقق سیستم تربیتی و توجه بیشتر به پرورش و مهارت آموزی به دانش آموزان، توانمندسازی معلمان در استفاده از روش های نوین آموزش و تلاش آنها برای تسهیل گری، راهبری و برانگیزانندگی دانش آموزان، توجه خاص به نقش حمایتگری، آموزشی، مالی، عاطفی و زیستی و سیاستگذاری خانواده ها، تشکیل انجمن های اولیاء و مربیان پویا و مشارکتمند در مدارس برای کاهش اُفت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی و سلامت بخشی به دانش آموزان در دوره پساکرونا توصیه می شود. |
کلیدواژه ها |
اُفت تحصیلی، تحلیل سلسه مراتبی AHP، آموزش مجازی، دانش آموزان، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده |