ررسی نقش تربیتی معلم مقطع ابتدایی در پیش گیری از آسیب های اجتماعی نوپدید |
کد مقاله : 1156-CNF |
نویسندگان |
وحید جهان تیغ *1، هادی مصدق2 1دانشگاه ملی قم 2استادیار مدیریت آموزشی قم |
چکیده مقاله |
نهاد آموزش و پرورش در کنار چهار نهاد دیگر (دین، خانواده، اقتصاد و سیاست) پنج نهاد اصلی و عمده در هر جامعه ای محسوب می شوند. در این میان نهاد آموزش و پرورش رسالت خطیر انتقال فرهنگ، معارف و نیز ارزش های دینی و اخلاقی و نیز آموزش مهارت های زندگی اجتماعی را به نسل های مختلف، در یک فرایند بلند مدت بر عهده دارد. طی این فرایند، این نهاد ممکن است با چالشهای متعددی مواجه شود. در پژوهش حاضر از روش تحلیل فلسفی با رویکرد استنتاجی استفاده شدکه در گروه پژوهش های بنیادی قرار دارد. این پژوهش، با استفاده از منابع کتاب خانه ای و مقالات مختلف، به تبیین نقش تربیتی معلم در مقطع ابتدایی پرداخت. مطالعة آسیب های اجتماعی اعم ازنابهنجاری های اجتماعی، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث جامعه شناسی است. اما آن چه که در این مبحث مطرح می باشد این است که نقش تربیتی معلم مقطع ابتدایی در کاهش یا کنترل آسیب های اجتماعی نوپدید چیست؟ باید بپذیریم معلم به عنوان اصلیترین بخش نهاد اجتماعی آموزش و پرورش، بیشترین تأثیر تربیتی را روی افراد جامعه دارد به شرطی که به موقع بتواند کارکرد جامعه پذیری و در کنار آن پیشگیری از آسیب های اجتماعی را فاقد هیچ وقفه ای به شکلی مطلوب به انجام رساند. در پژوهش حاضر قصد داریم به نقش آموزش و پرورش و معلم ابتدایی در کنترل یا کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان بپردازیم. و به ارائه راهکار ها و راه حل های مورد نیاز در رفع آسیب ها بپردازیم. |
کلیدواژه ها |
نقش تربیتی، معلم، مقطع ابتدایی، پیشگیری، آسیب های اجتماعی نوپدید |
وضعیت: پذیرفته شده |