نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی در رابطه بین هیجانات تحصیلی و هوش موفق با خوش بینی تحصیلی دانش آموزان در دوران آموزش مجازی
کد مقاله : 1142-CNF
نویسندگان
مریم مقدس *
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی در رابطه بین هیجانات تحصیلی و هوش موفق با خوش بینی تحصیلی دانش-آموزان در دوران آموزش مجازی بوده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 300 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس از بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه در سال 1400 به روش آنلاین انجام شد. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از سیاهه مجذوبیت تحصیلی(SEI) سالملا-آرو و آپادایا(2012)، پرسشنامه هیجانات تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران(2005)، پرسشنامه هوش موفق(SIQ) گریگورنکو و استرنبرگ(2002) و مقیاس خوش‌بینی تحصیلی(AOS) اسچنموران و همکاران(2013) استفاده شد. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین هیجانات تحصیلی، هوش موفق و مجذوبیت تحصیلی با خوش بینی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم هیجانات تحصیلی و هوش موفق از طریق نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی بر خوش‏بینی تحصیلی معنادار بود. بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (066/0=RMSEA و 05/0>P-value) و مدل نهایی ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر خوش‌بینی تحصیلی دانش‏آموزان دوره متوسطه شهر تهران است.
کلیدواژه ها
خوش‌بینی تحصیلی، مجذوبیت تحصیلی، هوش موفق، هیجانات تحصیلی.
وضعیت: پذیرفته شده