نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی در رابطه بین هیجانات تحصیلی و هوش موفق با خوش بینی تحصیلی دانش آموزان در دوران آموزش مجازی |
کد مقاله : 1142-CNF |
نویسندگان |
مریم مقدس * کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی در رابطه بین هیجانات تحصیلی و هوش موفق با خوش بینی تحصیلی دانش-آموزان در دوران آموزش مجازی بوده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 300 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزان دختر دوره متوسطه در سال 1400 به روش آنلاین انجام شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از سیاهه مجذوبیت تحصیلی(SEI) سالملا-آرو و آپادایا(2012)، پرسشنامه هیجانات تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران(2005)، پرسشنامه هوش موفق(SIQ) گریگورنکو و استرنبرگ(2002) و مقیاس خوشبینی تحصیلی(AOS) اسچنموران و همکاران(2013) استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین هیجانات تحصیلی، هوش موفق و مجذوبیت تحصیلی با خوش بینی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم هیجانات تحصیلی و هوش موفق از طریق نقش میانجی مجذوبیت تحصیلی بر خوشبینی تحصیلی معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (066/0=RMSEA و 05/0>P-value) و مدل نهایی ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر خوشبینی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران است. |
کلیدواژه ها |
خوشبینی تحصیلی، مجذوبیت تحصیلی، هوش موفق، هیجانات تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده |