بررسی نقش فضای مجازی بر کمیت و کیفیت مطالعه دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1136-CNF |
نویسندگان |
مریم رضائی * عضو هیئت علمی |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق بررسی نقش فضای مجازی بر کمیت و کیفیت مطالعه: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. این تحقیق از حیث هدف از تحقیق های کاربردی و از جهت روش شناسی از تحقیق های کیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، دانشجومعلمان پردیس های استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری تا زمان اشباع شدن داده ها ادامه یافت و با 33 دانشجومعلم مصاحبه انجام شد.ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه نیمه ساختار یافته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش نظام مند استراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبه ها ابتدا ثبت و سازماندهی شد؛ متن مصاحبه ها سطر به سطر خوانده شد و بر اساس هدف پژوهش، کدگذاری شد (کدگذاری باز) و تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد. جهت افزایش مقبولیت یا اعتبار داده ها در این مطالعه از شیوه مصاحبه فردی استفاده شد. مصاحبه های کدبندی شده به 5 نفر از دانشجومعلمان برگردانده شد منطبق بودن کدهای انتخابی را با تجارب خودشان تایید کردند. نتایج تحقیق به طور کلی نشان می دهد فضای مجازی در کمیت و کیفیت مطالعه دانشجومعلمان نقش دارد. از نظر اکثریت دانشجومعلمان، فضای مجازی موجب شده است که زمان مطالعه در دانشجومعلمان کاهش یابد؛ همچنین کیفیت مطالعه نیز کاهش یافته است. |
کلیدواژه ها |
فضای مجازی. کمیت و کیفیت مطالعه. دانشجومعلمان. دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده |