تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر توجه انتخابی کودکان نارساخوان
کد مقاله : 1117-CNF
نویسندگان
محبوبه رفیعی زمیدانی *
گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان
چکیده مقاله
مطالعه کارکردهای اجرایی در کودکان نارساخوان اهمیت نظری و پژوهشی بسیاری دارد. یکی از روش های بهبود کارکردهای اجرایی انجام تمرین های حسی- حرکتی است. یکپارچگی‌حسی با تقویت نظام و دروندادهای حسی باعث تقویت کارکردهای اجرایی می گردد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان یکپارچگی‌حسی بر توجه‌ انتخابی کودکان نارساخوان بود. نوع پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه بود و پس از 2 ماه نیز مرحله پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر و پسر 9 تا 12 ساله مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری زادبخش واقع در شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادند. از این میان، 18 دانش‌آموز با بهره هوشی بهنجار و نمره 157در آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. یافته ها نشان داد که درمان یکپارچگی‌حسی با سطح اطمینان 95 درصد و p<0. 05 بر توجه انتخابی کودکان نارساخوان تحت مداخله، تأثیر معناداری داشته است. نتایج درمان در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (P<0/05). بنابراین با توجه به کارآیی مداخله یکپارچگی‌حسی در بهبود کارکردهای‌اجرایی کودکان نارساخوان و اثرات پایدار آن، پیشنهاد می شود روان‌شناسان و متخصصان از این نوع مداخله در برنامه های درمانی و آموزشی این کودکان استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
درمان یکپارچگی حسی، توجه انتخابی، کودکان نارساخوان
وضعیت: پذیرفته شده