نقش اعتیاد به اینترنت بر خودتنظیمی و ذهن آگاهی نوجوانان
کد مقاله : 1112-CNF
نویسندگان
زهره انصاری بهابادی *1، زهره خیبری2، اعظم طیبی3، تکتم شاولاتی زارع4
1معاون اجرایی ،سازمان آموزش و پرورش
2آموزگار آموزش و پرورش، کارشناسی مشاوره و راهنمایی
3آموزگار آموزش و پرورش
4آموزگار آموزش و پرورش، کارشناس آموزش و پرورش ابتدایی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر نقش اعتیاد به اینترنت بر خودتنظیمی و ذهن آگاهی نوجوانان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها، همبستگی ( مقطعی-تحلیلی ) به روش مدل یابی معادلات ساختاری و بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع سوم تا ششم شهر مشهد در بازه زمانی 1400-1401بودند که تعداد آن‌ها بالغ‌بر 13 نفر بود .با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 100 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه ذهن آگاهی کنتاکی، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ استفاده گردید. جهت بررسی فرضیات تحقیق از الگوی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزارهای SPSS-22 و Smart PLS-4 استفاده شد، یافته‌های پژوهش حاکی از این است چنانچه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان یک واحد افزایش یابد خودتنظیمی در آنان به‌اندازه 869/0 کاهش خواهد یافت. همچنین مقدار ضریب تعیین برای خودتنظیمی 755/0 شده است که این مطلب بیان می‌کند که متغیر اعتیاد به اینترنت قادر است 5/75 درصد از تغییرات خودتنظیمی را در نوجوانان بیان کند. همچنین چنانچه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان یک واحد افزایش یابد ذهن آگاهی در آنان به‌اندازه 631/0 کاهش خواهد یافت. همچنین مقدار ضریب تعیین برای ذهن آگاهی 398/0 شده است که این مطلب بیان می‌کند که متغیر اعتیاد به اینترنت قادر است 8/39 درصد از تغییرات ذهن آگاهی را در نوجوانان بیان کند.
کلیدواژه ها
اعتیاد به اینترنت، خودتنظیمی، ذهن آگاهی، نوجوانان
وضعیت: پذیرفته شده