آموزش مجازی رهیافتی نوین در تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا |
کد مقاله : 1107-CNF |
نویسندگان |
زینت شجاعت *1، معصومه کریمی2 1علوم تربیتی 2فرهنگی |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر آموزش مجازی رهیافتی نوین در تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که یادگیری مجازی علی رغم تمام مزایایی که دارد، اما در نظام آموزشی کشور با چالشهایی همچون شکاف دیجیتال، در دسترس نبودن برای همگان، هزینهبر بودن برای خانوادهها، نبود زیرساخت فاوا در در تمامی مناطق کشور، نداشتن سواد دیجیتال در خانوادهها میتوان اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که یادگیری مجازی در صورت تامین زیرساخت و امکانات قابلیت تحقق بخشی به عدالت تربیتی را دارد. لذا دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور باید نسبت به برطرف کردن موانع پیش روی یادگیری مجازی اهتمام ورزند. بر اساس یافتهها اینک میتوان گفت که تحقق عدالت تربیتی منوط به برطرف کردن موانع پیش روی آموزش مجازی و یادگیری مجازی است. از جمله موانع پیش روی عدالت تربیتی در دوره کرونا، میتوان به توزیع نابرابر منابع و امکانات، سلیقهای شدن نگاه به عدالت، سیستم متمرکز مدیریتی اشاره کرد. برای برون رفت از این مشکلات و تحقق عدالت باید به نگاه منسجم به عدالت، توزیع برابر امکانات و منابع، آگاهی بخشی نسبت به حق و حقوق و توزیع برابر منابع و امکانات اشاره کرد. بر همین اساس دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت باید موانع پیش روی تحقق عدالت تربیتی را از پیش رو بردارد تا بتواند در دوره کرونا آموزش رایگان و باکیفیت را برای همگان فراهم نماید. |
کلیدواژه ها |
یادگیری مجازی ؛ عدالت آموزشی؛ تعلیم و تربیت؛ دوره کرونا. |
وضعیت: پذیرفته شده |