بررسی چالشها و هنجارهای اخلاقی دانش آموزان در فضای مجازی |
کد مقاله : 1085-CNF |
نویسندگان |
عین اله آغاز * هنرآموز معماری |
چکیده مقاله |
از آنجا که فناوری اطلاعات، تحولات سیاسی- اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشکلات اخلاقی جدید و منحصـر بـه فردی در این حوزه ایجادشده که نیازمند رسیدگی است. فناوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره تاثیر گـذارده؛ بلکه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی ازمفاهیمی که در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، کاربردی خاص داشـته انـد بـا پیشرفت فناوری اطلاعات دچار چالشهایی شدهاند که از آن جمله میتوان به مفهوم مالکیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهـوم توزیـع قدرت، آزادیهای اساسی و مسئولیت اخلاقی اشاره نمود. با توجه به گسترش روز افزون اینترنت و نیاز جامعه و به خصوص دانشآموزان به این فضا برای ارتقای سطح تحصیلی خود استفاده از این فضا بسیار تاثیرگذار بوده است. به گفته بیشتر کارشناسان کاهش اتلاف زمان و یادگیری حداکثری از مهمترین مزایای آموزش مجازی برای دانشآموزان دانستهاند. این پژوهش که براساس روش توصیفی نوشته شده است، به عنوان زمینه سازتنظیم منشوراخلاقی در فضای مجازی برای دانشآموزان به شمار میرود که مهمترین بحث درا ین پژوهش، چالشهای اخلاقی دانشآموزان در فضای مجازی و راهکارهای برون رفت از این چالش است. |
کلیدواژه ها |
فضای مجازی، دانشآموزان، اخلاق، چالش |
وضعیت: پذیرفته شده |