مصرف، زنان و رسانه
کد مقاله : 1054-CNF
نویسندگان
معصومه طالبی دلیر *
دبیر جامعه شناسی مدرسه فاطمه الزهرا در کبودراهنگ
چکیده مقاله
نئولیبرالیسم گفتمان مسلط بر نظام جهانی است. سیاست‌های تئولیبرالیسم، در چارچوب بازاری شدن و تجاری شدن حرکت می‌کنند. در مسیر سیاست‌های تجاری‌سازی، فرهنگ مصرفی متبلور می‌شود و گسترش می‌یابد. مصرف لیبرال، در قالب فرهنگ عامه‌پسند، زن و زنانگی را مورد هدف قرار می دهد. این فرهنگ، آزادی ، اختیار و انتخاب را به زنان ارائه می‌دهد و در این مسیر، آنها را به مصرف کالاهای زنانه ترغیب می‌کند. این جریان، با چالش و مسائلی برای زنان مواجه است. در این مقاله سعی شده است فرهنگ مصرفی زنانه و نقش رسانه‌ها در این زمینه مورد بررسی و نقد قرار گیرد. بدین ترتیب، در این مطالعه سه نظریه در مورد نحوه تاثیرگذاری رسانه‌ها بر فرهنگ مصرفی زنانه مطرح شده است.
بر اساس نقد و بررسی‌های نظری صورت گرفته در این مقاله، به طور کلی، رسانه ها به تبلیغ و ترویج کالاهای مصرفی زنانه می پردازند و استانداردهای بدنی و هنجارهای مصرفی را به زنان ارائه می دهند. رسانه‌ها مسیر کمال فرهنگی و سبک زندگی مناسب را به نمایش می-گذارند و آن را معیار و نشانه موفقیت یا شکست معرفی می کنند. بررسی این نظریه‌ها نشان می‌دهد فرهنگ مصرفی زنانه، ضمن ارائه آزادی و اختیار، پیامدهای سو و منفی برای زنان به همراه دارد. به طوری که ممکن است زنان زیبایی را به عنوان یک وظیفه زنانه دنبال کنند و در پی آن دچار وسواس، افسردگی و اختلالات روحی و روانی گردند.
کلیدواژه ها
بازاری شدن، مصرف‌گرایی، مدیریت بدن، دخترانگی، زنانگی
وضعیت: پذیرفته شده