بررسی کیفیت آموزش مجازی و تاثیرپذیری آن از مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی معلمان
کد مقاله : 1027-CNF
نویسندگان
امین علی زاده *
فرهنگی-وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی کیفیت آموزش مجازی و تاثیرپذیری آن از مؤلفه های سرمایه روانشناختی معلمان آنان می‏باشد. برای این منظور سرمایه روانشناختی بر اساس نظریه فرد لوتانز و همکاران و کیفیت آموزش مجازی بر اساس نظریه اکبری بورنگ و همکاران تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه ی معلمان مدارس آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی که است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و جدول جرسی و مورگان تعداد 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سرمایه روانشناختی فرد لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه کیفیت آموزش مجازی اکبری بورنگ و همکاران(1395) می باشد. برای آزمون فرضیه‏های تحقیق از آزمون‏های کولموگروف-اسمیرنف، r پیرسون و رگرسیون استفاده گردیده است. نتایج حاصل بیانگر این است که سرمایه روانشناختی معلمان (تاب آوری و خوش بینی، خودکارآمدی و امیدواری) بر کیفیت آموزش مجازی مؤثر است.
کلیدواژه ها
سرمایه روانشناختی، آموزش مجازی، کیفیت آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده